Efter regnet...

... träder så sakteligen solen fram!
 
Sitter här vid datorn efter att ha sett ett par filmer idag, den fjärde dagen på min mini-"semester". Totalt fem dagar av ledighet, tjoho!
 
Så filmerna:
   Först ut var den gamla godingen från -95, "Jumanji". Jag såg denna när jag var liten och tyckte om den. Sedan har jag inte sett den på flera år men har däremot hört folk säga att det är en rättså dålig film så jag bestämde mig för att kolla igen..! Fortfarande en bra film. Inte jättebra animeringar kanske - men för att vara nästan 20 år gammal så tycker jag definitivt att den höll måttet. 
"Jumanji" handlar alltså om ett förhäxat brädspel. Börjar du spela så måste du genomlida spelets obarmhärtiga, oförutsägbara utmaningar och kan inte sluta förrän någon vunnit spelet. En pojke, Alan, hittar spelet i slutet av 60-talet och tar det med sig hem. Ovetandes om spelets intentioner påbörjar han och hans vän, Sarah, en spelomgång som inte kommer att avslutas på många år.
 

"The little girl who lives down the lane" från -76. Detta är som en liten Pippi Långstrump-historia, dock en icke barnvänlig version! En lugn, bitvis ganska trevlig film - med obehagliga inslag. 
En flicka (Rynn) och hennes far flyttar ut till en liten by där de hyr ett hus. Fadern är mycket intresserad av poesi och tillbringar många timmar i sitt arbetsrum medan Rynn får klara sig mestadels på egen hand. Så småningom börjar byborna titta förbi i huset då de knappt ser skymten av den nyinflyttade familjen. Rynn får ta hand om ett gäng nyfikna grannar som så gärna vill ha ett ord med hennes far. Dessvärre tycks han alltid vara djupt försatt i sitt arbete eller på affärsresa eller... Grannskapet börjar ana oråd och snart sker ett mystiskt försvinnande kopplat till ett ärende hos Rynn och hennes far.
 

Jåhådå! Filmrecentioner på G va!
NÅ, till helgen ska jag spela på ett bröllop. Kan bli kul men jag måste ta och försöka kolla in låtarna lite bättre!
 
(sjukt icke-relaterad bild från typ 2009..!)
 
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0